ZPRÁVY‎ > ‎

Swingové Vánoce už nejsou dost swingové

přidáno: 28. 1. 2019 5:14, autor: Vladimír Vondráček
Reakce dramaturga Mariana Friedla na mail zaslaný na adresu Městského kulturního střediska

Datum: 22/01/2019 15:00
Předmět: Swingové vánoce 2018

Ráda bych Vám napsala dojem z letošních swingových Vánoc. Jezdili jsme každý rok z Brna Na tento Váš krásný program a společně s našimi přáteli, bylo nás deset, jsme se vždy těšili. Když už ale třetí rok swingu ubývalo a prostředí ztrácelo pravou atmosféru swingu, zato převažoval jazz, až zcela zvítězil, rozhodli jsme se v jeho návštěvách nepokračovat. Nenazývejte to Swingovými Vánocemi, protože swing už není hlavním programem. S lítostí nad koncem kdysi skvělých akcí.

S. S.

………………………………………………………..

----- Odpověď dramaturga ------

Krásný den, velmi děkujeme za Vaši reakci na Swingové Vánoce 2018. Samozřejmě jsme vždy neradi, ztrácíme-li věrné návštěvníky. Váš názor plně respektujeme, než se však definitivně rozejdeme, cítím jako dramaturg povinnost Vám sdělit také mé stanovisko, abyste chápala, jaké proměnné mají na podobu festivalu vliv. Odpusťte mi prosím poněkud obšírnější vysvětlení, v němž možná budu zodpovídat i dotazy, které nebyly položeny.

1) Swingové Vánoce nikdy nebyly festivalem (jen) swingu (a už vůbec ne swingového tance). Festival vznikl v roce 2008 a první tři ročníky se nesly především v duchu setkání fanoušků a muzikantů z blízkého okolí se zájmem o jazz a swing. Jeho jádrem byl jeden dlouhý koncert, na němž se hrálo to, co která kapela uměla zahrát a ráda hrála (funk, latin jazz, klasický jazz, swing, pop...). Páteří byly big bandy z Frenštátu, Zubří a Kopřivnice. První dva ročníky se odehrály v Kině Frenštát p/R, třetí byl poprvé v DK. 

2) Dramaturgem festivalu jsem od roku 2011, navázal jsem na první ročníky a přidal něco nového. Hlavní dramaturgická linie je proto od té doby stále stejná: představit profesionální projekt, který přiveze něco nového a vysoce kvalitního, a současně nabídnout i naše lokální muzikanty. Základem je swing (ve smyslu, jak bude popsáno níže) jako hlavní spojnice hudebních projektů. Protože jsem cítil, že ono swingové v názvu, bude pro někoho asi matoucí, v průvodním slovu hlavního programu jsem tehdy vysvětlil, jak se festival ke swingu staví a bude dále stavět (úryvek ze scénáře): 

„Vítejte v druhé polovině koncertní části našeho festivalu Swingové Vánoce 2011. Big Band Kopr nás svými vzorky muziky postswingové éry dobře připravil na to, co nyní bude následovat. Na dolním pódiu si už můžete všimnout, že se nachystala další formace, která příliš swingově nevypadá a ani tak nebude hrát. Nicméně je třeba připomenout, že slovo swing má mnoho významů. (1) Můžeme jej přeložit jako houpat či kymácet se, nebo jako houpačka. (2) Pro 30. a 40. léta je označením období přechodu mezi tradičním a moderním jazzem a také stylem hry, který definitivně vykrystalizoval kolem roku 1935. (3) Dále jej ovšem jazzoví muzikanti užívají pro označení specifického jazzového frázování: možná to někteří nevíte, ale jazz se zapisuje jinak, než se hraje. To frázování právě obsahuje časové odchylky, které evropská notace neumí zachytit a to je právě ten swing. Navíc se v průběhu vývoje jazzu toto frázování proměňuje a tak nezbývá, než pečlivě poslouchat nahrávky, abyste mohli správně frázovat to které období, které chcete hrát – například swing. (4) Za čtvrté se užívá slova swing pro vyjádření dravosti či energie. Slavná Ellingtonova píseň z roku 1931 to říká zcela jasně: It don´t mean a thing, if it ain´t got that swing. Poslechněme si jak se swing v různém významu projevuje v projevu postbopového kvarteta. Zde už pulz i harmonie má daleko abstraktnější ráz než v období swingu, změnil se zvuk akordů, práce s melodií i rytmem a improvizace má daleko významnější postavení jak u sólisty tak u doprovodných hráčů."

3) Základ dnešní podoby festivalu s rozmanitou nabídkou zážitků položily inovace z roku 2011. Samozřejmou součástí průvodního slova začaly být informace o historii jazzu a jeho stylech (včetně swingu), gastro-nabídka i doprovodný hudební program se poprvé rozběhly hodinu před koncertní částí festivalu, oddělila se striktně část, v níž se koncertovalo a konzumovalo, dbalo se na prvotřídní ozvučení i světla, poprvé se objevil i jazzový jam a dvě pódia v hlavním programu, po koncertní části byla zařazena poprvé tančírna i s výukou swingového tance. 

4) Od roku 2011 má festival několik scén, které nabízejí různorodé jazzové a swingové projekty a také míra jejich formálnosti i poslání jsou jiné. Hlavní scéna nabízí komentovaný koncert pro koncentrovaného posluchače (trvá ideálně cca 17:30 - 20:30 včetně půlhodinové pauzy). Scéna ve foyer má přinést lehkou uvítací hudbu pro navození dobré nálady (hraje se hodinu před hlavním koncertem od 16:30 a v půlhodinové pauze). Scéna ve swingové kavárně funguje v pauze a dále po hlavním programu - má představit zajímavý projekt, u nějž je možné si případně i zatančit a zaposlouchat se, ale může fungovat i jen jako příjemná kulisa (hraje se 21-24). Na malém sále probíhá jam session s kapelou, která session vede - tato scéna má nabídnout možnost zahrát si komukoli, kdo zná repertoár a jazzový jazyk (styl se volí dle preferencí a schopností hráčů). Na velkém sále navazuje na koncertní program tančírna - špičková kapela zvyklá hrát ke swingovému tanci zde hraje obvykle 21:00 - 24:30.

5) Na dramaturgii festivalu má od pátého ročníku (2012) zásadní vliv jednotící téma, které ovlivňuje výběr interpretů hlavního programu, pojetí výzdoby i doprovodného programu a náplň průvodního slova. Prvním tématem bylo festivalové jubileum, o rok později setkání globálního a lokálního, v roce 2014 se poprvé objevila cena Ovcar a celý festival měl aranžmá slavnostního večera udílení této ceny, poprvé se pracovalo s doprovodnými videi. Festival roku 2015 se nesl v duchu ohlédnutí za uplynulými 70 léty očima návštěvníka z budoucnosti (bylo to jubileum ZUŠ), v roce 2016 byl festival zaměřen na představení mafiánské části historie jazzu, v roce 2017 byla tématem oslava 10. jubilea formou Beskydské jazzové štafety, v roce 2018 oslava 100 let od založení Československa. 

6) Z toho, co již bylo napsáno vyplývá, že rozmanitost je přirozenou součástí koncepce festivalu. Držíme se námi nastaveného směru a logickým důsledkem je, že každý ročník bude odlišný od předchozího, byť kostra festivalu je stejná. Pokud toto návštěvník neví, může mít pocit zhoršení/zlepšení dramaturgie, protože ve svém hodnocení vychází ze zážitku z ročníku, který (ne)konvenoval s jeho preferencemi. Ze své podstaty ale nelze nikdy od následujících ročníků očekávat totéž.

7) Festival není a nikdy nebyl primárně taneční, byť je tanec důležitou součástí jeho rozmanité nabídky. Pokud sem zavítá fanoušek dnes tolik populárních akcí zaměřených na swingový tanec, bude nutně zklamán. Takovým akcím nechceme a ani nemůžeme konkurovat, naše poslání je jiné.

 8) Mýlí se však ten, kdo je přesvědčen, že Swingové Vánoce nabízejí především moderní jazz! Níže je přehled, jaké projekty se účastnily toho kterého ročníku pod mou dramaturgií s přibližným hodnocením stylu, jaký hrály. Z přehledu jasně vyplývá, že dramaturgie stále propojuje muzikanty naše a hosty, nabízí rozmanitou paletu jazzových stylů, ale převažují starší verze (classic jazz a swing).   

2011: 
Big Band Zuš Frenštát p/R (classic jazz/swing - hrál repertoár J. Ježka)
Hot Club Fren (manouch swing)
Trio Plus a SwingBen Bones (swing)
Bigband KOPR z Kopřivnice (swing, pop, latin jazz)
Rosťa Hus Quartet (contemporary jazz, groove jazz)
Novojičínský sextet POHODA (classic jazz a swing, zpívali především J. Ježka)
Swingového Orchestru Bedřicha Pukovce z Příbora (swing)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)

2012:
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Hot Club Fren (manouch swing)
SwingBen Bones & Mojmír Bártek (swing)
Zbyněk Terner & Joe After Trio (swing, modern jazz)
Big Band Pavla Písteckého & Sisa Fehérová (swing, pop, latin jazz)
Vlastík Šmída Band & Martin Chodúr + Michal Žáček (modern jazz)
Jan Kavka - sólo klavír (modern jazz)

2013:
Hot Club Fren (manouch swing)
Rosťa Hus Band (modern, groove jazz)
Zbyněk Terner & Laďa Pilař & Mojmír Bártek (swing)
Marta Töpferová & Tomáš Liška - Milokraj (etnojazz)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Pavel Trubač - sólo klavír (swing)
Martin Konvička - sólo klavír (modern jazz)

2014:
HTK Band (swing)
Lower Street (groove jazz)
Ostrich Quartet (modern jazz)
Fats Jazz Band (swing)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Heart of Dixie (swing)
LAM Trio (classic jazz, swing)
Rosťa Hus Band (modern jazz)

2015:
Big Band ZUŠ (swing)
Swing Time Band Martina Svobody + Z . Terner (swing)
Top Dream Company (soul, funk, r´n´b)
Heart of Dixie (swing)
Laďa Kokeš - sólo klavír (classic jazz, swing)
Rosťa Hus Band (modern jazz)

2016:
Cotatcha Orchestra (modern jazz)
Concept Art Orchestra (contemporary jazz, pop jazz)
Heart of Dixie (swing)  
Hot Club Fren (manouch swing) 
LAM Trio (classic jazz, swing)
Laďa Kokeš - sólo klavír (classic jazz, swing)
FourWayClose (swing)
Martin Kocián Jam Band (modern jazz)

2017:
Hot Club Fren (manouch swing)
Jiří Pokorný a S-Band ZUŠ Frenštát p/R (swing)
Zbyněk Terner Band (swing a modern jazz)
Swing Time Band Martina Svobody + P. Trubač j. h. (swing)
LAM Trio Ladi Kokeše + L. Pilař j. h. (classic jazz a swing)
Rosťa Hus Swingovky Band + L. Pilař, J. Pokorný, P. Pístecký j. h. (swing)
Heart Of Dixie + M. Galia j. h. (swing)
Martin Kocián a Purple Is The Colour (contemporary jazz)
Jan Kavka - sólo klavír (modern jazz)

2018:
Jiří Pokorný & S-Band ZUŠ Frenštát p/R (swing)
Peter Palaj Trio & Silvia Poprádiová (swing a modern jazz)
Ondřej Ruml & Matej Benko Quintet (contemporary jazz)
Martin Galia a jeho SWINGALIA (swing)
Saxtrio LašVaš (swing)
LAM Trio Ladi Kokeše (classic jazz a swing)  
Rosťa Hus Band a Markéta Komárová (modern jazz)
Pavel Zeman Quartet (modern jazz) 

Děkuji Vám velice za Vaši dosavadní přízeň a také za tuto reakci, díky níž jsem mohl souhrnně vysvětlit koncepci festivalu. Pokud nebudete proti, rád bych Vaši reakci a celý tento článek uveřejnil na našich stránkách www.swingovevanoce.cz bez uvedení Vašeho jména. Myslím, že zveřejnění těchto informací může být pro festival velmi prospěšné, neboť může vyvolat další plodnou diskusi. Ředitelům pořádajících institucí (MěKS a ZUŠ) rád nabídnu svou rezignaci v případě, že se objeví další podobné reakce (oba ředitelé jsou i v kopii tohoto mailu). Je zřejmé, že pokud budu mít na starosti dramaturgii já, těžko se dočkáme změny. Je tomu tak i proto, že i pro mě je vždy velmi lákavá představa, čím mě příští ročník festivalu překvapí. Měl-li by se stát čistě swingovým, mé služby nebudou nadále potřebné a pro mě samotného přestane být atraktivní.

Za Swingové Vánoce srdečně zdraví

Marian Friedl
www.marianfriedl.cz
Comments