ZPRÁVY


Rozloučení se Swingovými Vánocemi

přidáno: 1. 10. 2019 0:07, autor: Vladimír Vondráček

Frenštátské Swingové Vánoce končí... Vtip? Ne přátelé, je to tak... Po jedenácti nádherných letech, které byly naplněny úžasnými zážitky, pozitivní energií a skvělou hudbou, jsme se rozhodli skončit. Proč? Protože, končit se má na vrcholu.

Život jde dál a my chceme věnovat svůj čas i energii novým projektům a výzvám i svým blízkým.

Více vám sdělíme v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=Lx4F0dtx15E

Děkujeme vám všem za jedenáct krásných let, které jsou nezapomenutelným kusem našeho života.

S úctou Vlaďa a dva Mariani...



Swingové Vánoce už nejsou dost swingové

přidáno: 28. 1. 2019 5:14, autor: Vladimír Vondráček

Reakce dramaturga Mariana Friedla na mail zaslaný na adresu Městského kulturního střediska

Datum: 22/01/2019 15:00
Předmět: Swingové vánoce 2018

Ráda bych Vám napsala dojem z letošních swingových Vánoc. Jezdili jsme každý rok z Brna Na tento Váš krásný program a společně s našimi přáteli, bylo nás deset, jsme se vždy těšili. Když už ale třetí rok swingu ubývalo a prostředí ztrácelo pravou atmosféru swingu, zato převažoval jazz, až zcela zvítězil, rozhodli jsme se v jeho návštěvách nepokračovat. Nenazývejte to Swingovými Vánocemi, protože swing už není hlavním programem. S lítostí nad koncem kdysi skvělých akcí.

S. S.

………………………………………………………..

----- Odpověď dramaturga ------

Krásný den, velmi děkujeme za Vaši reakci na Swingové Vánoce 2018. Samozřejmě jsme vždy neradi, ztrácíme-li věrné návštěvníky. Váš názor plně respektujeme, než se však definitivně rozejdeme, cítím jako dramaturg povinnost Vám sdělit také mé stanovisko, abyste chápala, jaké proměnné mají na podobu festivalu vliv. Odpusťte mi prosím poněkud obšírnější vysvětlení, v němž možná budu zodpovídat i dotazy, které nebyly položeny.

1) Swingové Vánoce nikdy nebyly festivalem (jen) swingu (a už vůbec ne swingového tance). Festival vznikl v roce 2008 a první tři ročníky se nesly především v duchu setkání fanoušků a muzikantů z blízkého okolí se zájmem o jazz a swing. Jeho jádrem byl jeden dlouhý koncert, na němž se hrálo to, co která kapela uměla zahrát a ráda hrála (funk, latin jazz, klasický jazz, swing, pop...). Páteří byly big bandy z Frenštátu, Zubří a Kopřivnice. První dva ročníky se odehrály v Kině Frenštát p/R, třetí byl poprvé v DK. 

2) Dramaturgem festivalu jsem od roku 2011, navázal jsem na první ročníky a přidal něco nového. Hlavní dramaturgická linie je proto od té doby stále stejná: představit profesionální projekt, který přiveze něco nového a vysoce kvalitního, a současně nabídnout i naše lokální muzikanty. Základem je swing (ve smyslu, jak bude popsáno níže) jako hlavní spojnice hudebních projektů. Protože jsem cítil, že ono swingové v názvu, bude pro někoho asi matoucí, v průvodním slovu hlavního programu jsem tehdy vysvětlil, jak se festival ke swingu staví a bude dále stavět (úryvek ze scénáře): 

„Vítejte v druhé polovině koncertní části našeho festivalu Swingové Vánoce 2011. Big Band Kopr nás svými vzorky muziky postswingové éry dobře připravil na to, co nyní bude následovat. Na dolním pódiu si už můžete všimnout, že se nachystala další formace, která příliš swingově nevypadá a ani tak nebude hrát. Nicméně je třeba připomenout, že slovo swing má mnoho významů. (1) Můžeme jej přeložit jako houpat či kymácet se, nebo jako houpačka. (2) Pro 30. a 40. léta je označením období přechodu mezi tradičním a moderním jazzem a také stylem hry, který definitivně vykrystalizoval kolem roku 1935. (3) Dále jej ovšem jazzoví muzikanti užívají pro označení specifického jazzového frázování: možná to někteří nevíte, ale jazz se zapisuje jinak, než se hraje. To frázování právě obsahuje časové odchylky, které evropská notace neumí zachytit a to je právě ten swing. Navíc se v průběhu vývoje jazzu toto frázování proměňuje a tak nezbývá, než pečlivě poslouchat nahrávky, abyste mohli správně frázovat to které období, které chcete hrát – například swing. (4) Za čtvrté se užívá slova swing pro vyjádření dravosti či energie. Slavná Ellingtonova píseň z roku 1931 to říká zcela jasně: It don´t mean a thing, if it ain´t got that swing. Poslechněme si jak se swing v různém významu projevuje v projevu postbopového kvarteta. Zde už pulz i harmonie má daleko abstraktnější ráz než v období swingu, změnil se zvuk akordů, práce s melodií i rytmem a improvizace má daleko významnější postavení jak u sólisty tak u doprovodných hráčů."

3) Základ dnešní podoby festivalu s rozmanitou nabídkou zážitků položily inovace z roku 2011. Samozřejmou součástí průvodního slova začaly být informace o historii jazzu a jeho stylech (včetně swingu), gastro-nabídka i doprovodný hudební program se poprvé rozběhly hodinu před koncertní částí festivalu, oddělila se striktně část, v níž se koncertovalo a konzumovalo, dbalo se na prvotřídní ozvučení i světla, poprvé se objevil i jazzový jam a dvě pódia v hlavním programu, po koncertní části byla zařazena poprvé tančírna i s výukou swingového tance. 

4) Od roku 2011 má festival několik scén, které nabízejí různorodé jazzové a swingové projekty a také míra jejich formálnosti i poslání jsou jiné. Hlavní scéna nabízí komentovaný koncert pro koncentrovaného posluchače (trvá ideálně cca 17:30 - 20:30 včetně půlhodinové pauzy). Scéna ve foyer má přinést lehkou uvítací hudbu pro navození dobré nálady (hraje se hodinu před hlavním koncertem od 16:30 a v půlhodinové pauze). Scéna ve swingové kavárně funguje v pauze a dále po hlavním programu - má představit zajímavý projekt, u nějž je možné si případně i zatančit a zaposlouchat se, ale může fungovat i jen jako příjemná kulisa (hraje se 21-24). Na malém sále probíhá jam session s kapelou, která session vede - tato scéna má nabídnout možnost zahrát si komukoli, kdo zná repertoár a jazzový jazyk (styl se volí dle preferencí a schopností hráčů). Na velkém sále navazuje na koncertní program tančírna - špičková kapela zvyklá hrát ke swingovému tanci zde hraje obvykle 21:00 - 24:30.

5) Na dramaturgii festivalu má od pátého ročníku (2012) zásadní vliv jednotící téma, které ovlivňuje výběr interpretů hlavního programu, pojetí výzdoby i doprovodného programu a náplň průvodního slova. Prvním tématem bylo festivalové jubileum, o rok později setkání globálního a lokálního, v roce 2014 se poprvé objevila cena Ovcar a celý festival měl aranžmá slavnostního večera udílení této ceny, poprvé se pracovalo s doprovodnými videi. Festival roku 2015 se nesl v duchu ohlédnutí za uplynulými 70 léty očima návštěvníka z budoucnosti (bylo to jubileum ZUŠ), v roce 2016 byl festival zaměřen na představení mafiánské části historie jazzu, v roce 2017 byla tématem oslava 10. jubilea formou Beskydské jazzové štafety, v roce 2018 oslava 100 let od založení Československa. 

6) Z toho, co již bylo napsáno vyplývá, že rozmanitost je přirozenou součástí koncepce festivalu. Držíme se námi nastaveného směru a logickým důsledkem je, že každý ročník bude odlišný od předchozího, byť kostra festivalu je stejná. Pokud toto návštěvník neví, může mít pocit zhoršení/zlepšení dramaturgie, protože ve svém hodnocení vychází ze zážitku z ročníku, který (ne)konvenoval s jeho preferencemi. Ze své podstaty ale nelze nikdy od následujících ročníků očekávat totéž.

7) Festival není a nikdy nebyl primárně taneční, byť je tanec důležitou součástí jeho rozmanité nabídky. Pokud sem zavítá fanoušek dnes tolik populárních akcí zaměřených na swingový tanec, bude nutně zklamán. Takovým akcím nechceme a ani nemůžeme konkurovat, naše poslání je jiné.

 8) Mýlí se však ten, kdo je přesvědčen, že Swingové Vánoce nabízejí především moderní jazz! Níže je přehled, jaké projekty se účastnily toho kterého ročníku pod mou dramaturgií s přibližným hodnocením stylu, jaký hrály. Z přehledu jasně vyplývá, že dramaturgie stále propojuje muzikanty naše a hosty, nabízí rozmanitou paletu jazzových stylů, ale převažují starší verze (classic jazz a swing).   

2011: 
Big Band Zuš Frenštát p/R (classic jazz/swing - hrál repertoár J. Ježka)
Hot Club Fren (manouch swing)
Trio Plus a SwingBen Bones (swing)
Bigband KOPR z Kopřivnice (swing, pop, latin jazz)
Rosťa Hus Quartet (contemporary jazz, groove jazz)
Novojičínský sextet POHODA (classic jazz a swing, zpívali především J. Ježka)
Swingového Orchestru Bedřicha Pukovce z Příbora (swing)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)

2012:
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Hot Club Fren (manouch swing)
SwingBen Bones & Mojmír Bártek (swing)
Zbyněk Terner & Joe After Trio (swing, modern jazz)
Big Band Pavla Písteckého & Sisa Fehérová (swing, pop, latin jazz)
Vlastík Šmída Band & Martin Chodúr + Michal Žáček (modern jazz)
Jan Kavka - sólo klavír (modern jazz)

2013:
Hot Club Fren (manouch swing)
Rosťa Hus Band (modern, groove jazz)
Zbyněk Terner & Laďa Pilař & Mojmír Bártek (swing)
Marta Töpferová & Tomáš Liška - Milokraj (etnojazz)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Pavel Trubač - sólo klavír (swing)
Martin Konvička - sólo klavír (modern jazz)

2014:
HTK Band (swing)
Lower Street (groove jazz)
Ostrich Quartet (modern jazz)
Fats Jazz Band (swing)
Swing Time Band Martina Svobody (swing)
Heart of Dixie (swing)
LAM Trio (classic jazz, swing)
Rosťa Hus Band (modern jazz)

2015:
Big Band ZUŠ (swing)
Swing Time Band Martina Svobody + Z . Terner (swing)
Top Dream Company (soul, funk, r´n´b)
Heart of Dixie (swing)
Laďa Kokeš - sólo klavír (classic jazz, swing)
Rosťa Hus Band (modern jazz)

2016:
Cotatcha Orchestra (modern jazz)
Concept Art Orchestra (contemporary jazz, pop jazz)
Heart of Dixie (swing)  
Hot Club Fren (manouch swing) 
LAM Trio (classic jazz, swing)
Laďa Kokeš - sólo klavír (classic jazz, swing)
FourWayClose (swing)
Martin Kocián Jam Band (modern jazz)

2017:
Hot Club Fren (manouch swing)
Jiří Pokorný a S-Band ZUŠ Frenštát p/R (swing)
Zbyněk Terner Band (swing a modern jazz)
Swing Time Band Martina Svobody + P. Trubač j. h. (swing)
LAM Trio Ladi Kokeše + L. Pilař j. h. (classic jazz a swing)
Rosťa Hus Swingovky Band + L. Pilař, J. Pokorný, P. Pístecký j. h. (swing)
Heart Of Dixie + M. Galia j. h. (swing)
Martin Kocián a Purple Is The Colour (contemporary jazz)
Jan Kavka - sólo klavír (modern jazz)

2018:
Jiří Pokorný & S-Band ZUŠ Frenštát p/R (swing)
Peter Palaj Trio & Silvia Poprádiová (swing a modern jazz)
Ondřej Ruml & Matej Benko Quintet (contemporary jazz)
Martin Galia a jeho SWINGALIA (swing)
Saxtrio LašVaš (swing)
LAM Trio Ladi Kokeše (classic jazz a swing)  
Rosťa Hus Band a Markéta Komárová (modern jazz)
Pavel Zeman Quartet (modern jazz) 

Děkuji Vám velice za Vaši dosavadní přízeň a také za tuto reakci, díky níž jsem mohl souhrnně vysvětlit koncepci festivalu. Pokud nebudete proti, rád bych Vaši reakci a celý tento článek uveřejnil na našich stránkách www.swingovevanoce.cz bez uvedení Vašeho jména. Myslím, že zveřejnění těchto informací může být pro festival velmi prospěšné, neboť může vyvolat další plodnou diskusi. Ředitelům pořádajících institucí (MěKS a ZUŠ) rád nabídnu svou rezignaci v případě, že se objeví další podobné reakce (oba ředitelé jsou i v kopii tohoto mailu). Je zřejmé, že pokud budu mít na starosti dramaturgii já, těžko se dočkáme změny. Je tomu tak i proto, že i pro mě je vždy velmi lákavá představa, čím mě příští ročník festivalu překvapí. Měl-li by se stát čistě swingovým, mé služby nebudou nadále potřebné a pro mě samotného přestane být atraktivní.

Za Swingové Vánoce srdečně zdraví

Marian Friedl
www.marianfriedl.cz

První fotky z letošních Swingovek již ve fotogalerii

přidáno: 3. 1. 2019 4:57, autor: Vladimír Vondráček   [ aktualizováno 3. 1. 2019 4:58 ]

Děkujeme Vlastikovi Bjačkovi za první sérii fotografií a těšíme se na pokračování. Fotky od Tomáše Gardelky z fotokoutku přibudou také :-)

Swingové Vánoce 2018 se konaly v duchu oslav 100. výročí republiky

přidáno: 2. 1. 2019 14:36, autor: Vladimír Vondráček   [ aktualizováno 2. 1. 2019 14:38 ]

C:\Users\Radek\Desktop\49459810_2580123182014824_3481773259215601664_n.jpg  C:\Users\Radek\Desktop\48428938_2580120702015072_4785733555143573504_n.jpg  C:\Users\Radek\Desktop\48406059_2580139398679869_3786063407145287680_n.jpg


Jedenáctý ročník festivalu Swingové Vánoce se nesl v duchu oslav stého výročí založení Československa. Skvělá muzika v podání českých, slovenských i polských interpretů, udělování festivalových cen Ovcar i přítomnost prezidenta Masaryka, udělaly z této akce jednu z nevýznamnějších společenských událostí roku 2018. Swingové Vánoce patří k vánočnímu Frenštátu stejně jako příjezd svatého Martina na bílém koni. Festival swingové a jazzové hudby, ale také tance, skvělého vína i jídla a všech dobře naladěných lidí se odehrál 27. 12. v Kulturním domě ve Frenštátě pod Radhoštěm.


Posledních pět let stojí festival na osvědčené koncepci. Ta zahrnuje vždy hlavní téma dávající festivalu tvář vizuální i zvukovou. Letos se Swingové Vánoce přidaly k oslavám stoletého výročí založení Československa, ale jak je u tohoto festivalu obvyklé, šlo o oslavy pojaté osobitě, viděné v souvislostech s vývojem jazzové hudby. Překvapení čekalo návštěvníky hned po otevření budovy v 16:30, kdy ve foyer narazili na trikolorou orámovaný fotopoint, který měl tentokrát podobu pracovny. V ní seděl pohodlně usazen do křesla prezident Masaryk naslouchající produkci oblíbeného LAM Tria Ladi Kokeše nebo zbrusu nového saxofonového tria LašVaš. V tentýž čas už ovšem ve Swingové kavárně o patro výše hrála česko-polská formace Rosťa Hus Band a na malém sále trio Pavla Zemana, takže první pořádná dávka jazzu byla ihned zaručena!


Hlavní festivalový koncert na velkém sále se rozběhl krátce po 17:30. Koncert začal vidoeprojekcí, na níž samotné Československo vyprávělo příběh svého života od svého narození "císařským řezem" za pomoci otce Masaryka, až ke svému konci, kdy se zrodily dvě děti Česko a Slovensko. Úvod ale připomněl i stále aktuální myšlenky jeho zakladatele T. G. Masaryka, na něž navazoval také životní příběh Dalibora Norského, letošního nositele festivalové ceny OVCAR za přínos v oblasti šíření jazzu a swingu na Frenštátsku. Pan Norský nejen, že je svým narozením v roce 1931 pamětníkem velké části života Československa, ale je také celoživotním propagátorem masarykovských ideálů o demokracii založené na lásce k člověku, pravdě a spravedlnosti. Jak prohlásil konferenciér, dramaturg a autor scénáře Marian Friedl: „Protože jazz je hudbou dialogu a svobody, vy jste, pane Norský, sice nevědomky, ale pro jazz svými celoživotními postoji udělal opravdu hodně. Dokonce bych řekl, že jste duší pravý jazzový hudebník, který ctí myšlenku, že je třeba hrát tak, aby se druhým hrálo lépe“. Cenu Ovcar přijal Dalibor Norský z rukou prezidenta Masaryka, kterého představoval Petr Poštulka, nechyběli však ani krojovaní vlajkonoši, ředitelé organizačních složek Marian Žárský a Vladimír Vondráček a dokonce i mluvčí prezidenta Ovcárek (jinak ovčí maskot našeho festivalu). Celé toto úvodní vzpomínání doprovázel swingový dorost základní umělecké školy sdružený v kapele S-Band, jíž vede Jiří Pokorný.


Po předání festivalové ceny se již obrátila pozornost k hudbě slovenských hostů. Slovo konferenciéra nejprve osvětlilo proces přijímání jazzu v Československu, poté Peter Palaj Trio a zpěvačka Silvia Poprádiová zahráli a zazpívali písně z meziválečného a válečného období slovenských autorů. Nádherné starobylé písně provedené na vysoké úrovni, a s lehkou příměsí moderního jazzového jazyka, byly důstojným připomenutím rané jazzové historie na Slovensku. Po pauze následovalo povídání o tom, že jedním z mála, kdo za První republiky spatřoval v jazzu  hudbu s uměleckými ambicemi byl Jaroslav Ježek. Jeho písně vzniklé spoluprací s tandemem Voskovce-Werich pak přednesl zpěvák Ondřej Ruml a jeho doprovodná kapela Matej Benko Quintet. Tento projekt dokázal, že tyto známé písně lze zpracovat zcela soudobě a nic neztratí na svém půvabu. Navíc, jak připomněl zpěvák Ondřej Ruml, také texty těchto písní zůstávají stále aktuální a tím spíše by se měly i dnes zpívat.


Ale ani po koncertní části ještě festival nekončil. Hlavní sál se proměnil v tančírnu, na níž nejprve vystoupily žačky tanečního oboru ZUŠ Frenštát pod Radhoštěm, po nich stepařské duo, a pak už se na parket vrhli všichni další účastníci, jimž k tanci hrála prvotřídní kapela SWINGALIA. Produkce samozřejmě pokračovala také ve Swingové kavárně, kde se k triu Rosti Huse přidala velká naděje jazzového zpěvu na severní Moravě Markéta Komarová. Pravý jazzový jam se odehrával na malém sále, na němž oněměli úžasem všichni zúčastnění, když se nástrojů chopili také muzikanty z kapely Mateje Benka a jazzové standardy zazpíval sám Ondřej Ruml!


To byl festival Swingové Vánoce 2018: plných osm hodin vyplněných nebývalou dávkou vysoce kvalitního jazzu, připomenutím podstatných myšlenek, z nichž se zrodilo Československo i douška jazzové historie. Kromě toho ale nabídl možnost si zatančit, popovídat si za zvuku krásné hudby i dát si skvělé víno pod taktovkou firmy Storica Enotria či vynikající jídlo z kuchyně Radniční restaurace.


A co říci závěrem? Festival takto funguje jen díky spolupráci MěKS a ZUŠ Frenštát pod Radhoštěm, díky jejich zaměstnanců, ale především díky nebývalému nasazení obou ředitelů Mariana Žárského a Vladimíra Vondráčka. Festival je nevýdělečný, jeho hlavním posláním je přinést do Frenštátu špičkovou swingovou a jazzovou hudbu, o níž je stále větší zájem. Ale festival existuje také díky Vám, našim návštěvníkům a podporovatelům, a tak budeme velmi rádi za Vaše podněty k podobě festivalu v následujícím desetiletí. Kontakty naleznete na stránkách www.swingovevanoce.cz. Již za tohoto ročníku jsme zaslechli názor, že by bylo záhodno ještě více ubrat mluveného slova v koncertní části. Vezmeme-li však v úvahu, že během osmihodinového festivalu tvoří mluvená část zanedbatelných 45 minut, těžko si tuto radu vezmeme k srdci. Možná má ale někdo jiný lepší nápad?


foto: Zdeněk Sázovský


Marian Friedl

dramaturg festivalu

www.swingovevance.cz



Harmonogram letošních Swingovek je na světě

přidáno: 12. 11. 2018 7:52, autor: Vladimír Vondráček   [ Aktualizováno 12. 11. 2018 8:29 uživatelem Marian Šidlo Friedl ]

Dramaturg festivalu Marian Friedl definitivně dořešil program letošních Swingových Vánoc, které se letos připojí k oslavám stoletého jubilea. Na hlavním sále vystoupí frenštátský jazzový dorost ZUŠ, hosté ze Slovenska pod vedením fenomenálního Petra Palaje zahrají a zazpívají nejstarší jazzové kusy své domoviny a Ondřej Ruml se skvělou doprovodnou kapelou Matej Benko Quintet nám představí českou podobu meziválečného jazzu. A pozor novinka: tančírna, která následuje jako vždy na velkém sále po hlavním programu, bude tentokrát patřit kopřivnickému Sinatrovi Martinovi Galiovi a jeho all star-bandu SWINGALIA! Kromě těchto interpretů se pak můžete dále těšit na špičkové muzikantské formace domácí i přespolní, které opanují vedlejší scény v kavárně, ve foyer i na malém sále. K tomu připočtěme příjemně najazzlé menu v gastrozázemí, skvělá vína, která vás rozswingují, i kdybyste nechtěli, vynikající atmosféru a příležitost si zatančit... Neváhejte a přijďte s námi oslavit 100 let od Velké Jazzové Revoluce v KD ve Frenštátě p. R. 27. prosince 2018. Vstupenky budou v prodeji ve frenštátském informačním centru od 10. prosince, tak si je zajistěte včas :-).

Přípravy na 11. ročník Swingových Vánoc jsou v plném proudu

přidáno: 6. 11. 2018 14:36, autor: Vladimír Vondráček   [ aktualizováno 6. 11. 2018 14:47 ]

Letošní již 11. ročník festivalu Swingové Vánoce přinese nabitý hudební i taneční program, ve kterém hlavní dominantou bude vystoupení Ondřeje Rumla za doprovodu skvělé kapely Matej Benko Quintet. Protože letošní celý rok se odvíjí v duchu oslav sta let republiky, i my se připojíme k oslavám. Vězte, že přípravy jsou v plném proudu a můžete se těšit na skvělý další ročník festivalu, který zraje jak dobré víno. Letos vychází 27. prosinec na čtvrtek a my se na vás budeme těšit v krásném prostředí kulturního domu ve Frenštátě p. R.

Swingové Vánoce oslavily 10. výročí s velkou parádou

přidáno: 31. 12. 2017 2:35, autor: Vladimír Vondráček

Swingové Vánoce oslavily 10. výročí s velkou parádou


Desátý jubilejní ročník hudebního festivalu Swingové Vánoce se uskutečnil ve velkém sále domu kultury ve Frenštátě pod Radhoště ve středu 27. prosince.  Téměř stovka účinkujících a přes pět stovek návštěvníků si naplno užilo bohatý program. Swingové Vánoce se letos nesly ve sportovním duchu a to doslova. Během téměř dvě a půl hodiny trvající Beskydské jazzové štafety se ve velkém sále na dvou pódiích představilo osm kapel a orchestrů. Tato hlavní koncertní část festivalového programu vygradovala aplausem ve stoje při závěrečných tónech kapely Purple Is The Color s vynikajícím frenštátským kontrabasistou Martinem Kociánem. Po skončení skončení hlavní koncertní části si spokojení návštěvníci festivalu užívali všechny tři festivalové scény se skvělou muzikou, gastro zázemím a mnohdy i v tanečních swingových kreacích až přes půlnoc noc.

   .

Letošní Swingové Vánoce slavily desáté jubileum společně s celou plejádou místních kapel a orchestrů, které je na jejich cestě provázely - některé, jako například Hot Club Fren nebo Swingtime Band Martina Svobody, od samého počátku. Spolu s kapelami se na hlavním pódiu představila řada osobností, které jsou se Swingovými Vánoci neodmyslitelně spjaty: Pavel Trubač, Laďa Pilař, Jiří Pokorný, Marian Friedl, Marian Žárský či Vladimír Vondráček. V úvodu koncertu pak nechybělo také již tradiční předávání ceny OVCAR 2017, které letos obdrželi původci myšlenky Swingových Vánoc Jiří Pokorný, Petr Poštulka a Pavel Pístecký. Hlavní koncertní část festivalového programu vygradovala aplausem ve stoje při závěrečných tónech kapely Purple Is The Color s vynikajícím frenštátským kontrabasistou Martinem Kociánem. Poté si všichni kapelníci z pódia odnesli jubilejní láhev vína i pamětní medaili a festival pokračoval svým doprovodným programem až do půlnoci.

Swingová tančírna probíhala po celou dobu festivalu jak na malém sále, tak pod hlavním pódiem ve velkém sále, kde dva až tři páry tanečníků držely v průběhu koncertu pomyslnou štafetu ve swingovém tanci. Tradiční špičkovou gastro-nabídku pod taktovkou Restaurace Radniční doplnil opět italský koutek s nabídkou výborného vína, salámů i sýrů. Tomáš Gardelka pak zachycoval rozpoložení účastníků festivalu ve Swingovém fotokoutku, kam byla umístěna také unikátní výstava fotek z předchozích devíti ročníků festivalu. Swingovou kavárnou zněla až do půlnoci produkce tradičnějších podob jazzu v podání Zbyňka Ternera a LAM Tria. V malém sále se naproti tomu hrál soudobý jazz v podání vycházejících hvězd evropské jazzové scény Simona Raaba, Martina Kociána, Štěpána Flagara a Michala Wierzgoně. Zkrátka desáté Swingové Vánoce nabídly pořádnou porci muziky i tance a dopřály ve skvělém zázemí kulturního domu všem pěti stům návštěvníků i téměř stovce účinkujících nezapomenutelné zážitky. Vivat Swingové Vánoce 2018!


foto - David Šrubař

fotogalerie je zde: https://www.zonerama.com/srubard/Album/3990865

www.swingovevanoce.cz


Vladimír Vondráček, Marian Žárský a Marian Friedl

Swingové Vánoce 2017

Plakát je na světě

přidáno: 21. 11. 2017 8:31, autor: Vladimír Vondráček   [ Aktualizováno 21. 11. 2017 13:17 uživatelem Marian Šidlo Friedl ]


Plakát letošního jubilejního ročníku Swingových Vánoc je na světě a jde do tisku! Grafička Zuzka Kalinová odvedla jako vždy skvělou práci a hvězdná sestava letošních vystupujících se již vznáší na frenštátském nebi. Blíží se také čas zahájení prodeje vstupenek 4. 12. POZOR: letos bez omezení rezervace a počtu vstupenek, proto neváhejte a přijďte si koupit vstupenky včas! Letošní ročník bude velkolepou oslavou krásného jubilea, přijďte s námi oslavovat!

Historie swingového orchestru na naší škole aneb proč se zrodily Swingové Vánoce

přidáno: 31. 10. 2017 14:21, autor: Vladimír Vondráček   [ Aktualizováno 1. 11. 2017 9:50 uživatelem Marian Šidlo Friedl ]


Historie swingového orchestru ZUŠ Frenštát pod Radhoštěm 

Jiří Pokorný 


        V roce 1999 započala historie prvního frenštátského big bandu na zdejší základní umělecké škole. To když učitel na bicí nástroje Petr Strahal donesl do školy kufr plný not, který jeho soused chtěl původně vyhodit, ale on mu v tom naštěstí zabránil. Předal ho Jiřímu Pokornému, který zde učil žesťové nástroje a taky dva orchestry. Mladší soubor hrál písničky z filmových pohádek, včetně muzikálů a starší orchestr, který začínal s lidovými písněmi, se posléze přeorientoval na estrádní skladby a později na muzikály a filmovou hudbu. Právě tento soubor se po roce 1999 transformoval na big band. Ten ještě mnoho let hrával dva různé repertoáry. 
        V kufru plném not se nacházely úpravy operet, dechových orchestrů, ale také několik původních big bandových aranží Jaroslava Ježka, no a to bylo něco, čemu se nedalo odolat. Další původní aranže se doplňovaly postupně z antikvariátů po celé republice. Začátky nově formující se kapely byly krušné. Místo pozounů se hrálo na pístové trombony a místo saxofonů na klarinety. Na příčnou flétnu, saxofon, pozoun, basovou kytaru či bicí se učil pan učitel za pochodu současně se svými žáky a získal tak zkušenosti, které se mu později hodily při tvorbě aranží. Navíc původní úpravy Jaroslava Ježka měly tu výhodu, že byly psány pro menší obsazení, a tak vlastně byly vytvořeny předpoklady pro vznik prvního frenštátského swing bandu. A to i za pomoci spřízněných duší, jakými byli Ladislav Pilař, který nabídl svou pomoc s pozouny, stejně jako Jan Kalník st. nebo Jaroslav Gemrot, který vypomáhal se saxbarytonem. Za všemožné podpory tehdejšího ředitele Pavla Trubače, ať se to týkalo hodinových dotací na orchestry nebo i nákupem nových nástrojů a aparatury nezbytné k provozu kapely, se nám dostávalo tolik potřebného zázemí. 
        Postavit orchestr, vybavit ho nástroji, napsat aranže a nacvičit s nimi repertoár byla jedna věc, ale kamenem úrazu se stala samotná prezentace. Na přelomu tisíciletí nebylo na Frenštátsku mnoho veřejných akcí, kde by se soubory mohly předvést. 
        Po roce 2000 se objevily na místní scéně dva folklorní festivaly, a tak jsme se dohodli s panem Radomírem Golasem na spolupráci, která se ustálila na pravidelném sobotním bloku před slavnostním zahájením folklorních slavností Valašského království. Tato spolupráce trvá dodnes. (Při jednom z těchto vystoupení nás navštívil pan Zdeněk Svěrák, který jako známý celoživotní nadšenec a propagátor hudby Jaroslava Ježka nám osobně přišel poděkovat za to, že hrajeme písně Osvobozeného divadla.)               Folklórní slavnosti byly první větší pravidelnou akcí, pak následovala spolupráce s Alešem Luchesim po roce 2002 a jeho Frenmusic, kde jsme vytvořili vlastní stage v klubu Magnolie. Nejdříve jako „předskokani“ ostravské bluesrockové kapely Staré blůzy a později dostávala příležitost i ostatní školní seskupení a vytvořila se samostatná jazzová stage. Vystupovali jsme i při jiných příležitostech: na mezinárodním folklórním festivalu Frenštátské slavnosti, Dnech sociálních služeb-později Dnech města, Dne dětí, hráli jsme krajanům z Texasu, na vánočních či májových koncertech, na vernisážích ale i na soukromých akcích. Mnohem později jsme hráli i v družebních městech Krásno n/Kysucou na Slovensku či v polské Ustroni. Podařilo se nám vystoupit mimo jiné i na pódiu ostravského jazzového klubu Parník. 
        No a protože ani tento stav nebyl konečný, domluvil se Jiří Pokorný se svým bývalým kolegou z divadla Jiřího Myrona v Ostravě Pavlem Písteckým, který měl big band v Kopřivnici a který řešil obdobné problémy, na společném učinkování. V té době také přišel s nabídkou prostor kina i spolupráce jeho vedoucí Petr Poštulka a jelikož většina zúčastněných byla též členy divadelního souboru Waterloo, spolupráce i s tímto souborem byla nasnadě. Tato akce byla plánovaná na poslední vánoční svátek a byla logickým vyústěním snahy o vytvoření prostoru pro pravidelné učinkování swing bandu. I když k realizaci této akce shodou okolností nedošlo (bylo zapotřebí mít repertoár aspoň na hodinu a to vyžadovalo větší časový prostor na přípravu a ředitel Pavel Trubač odcházel do důchodu), byly položeny duchovní základy nového swingového festivalu, který si našel své místo na frenštátské scéně o pár roků později. V té době již s novým ředitelem ZUŠ Vladimírem Vondráčkem a Jiřím Pokorným coby dramaturgem nového festivalu a taky staronovými hráči na scéně: kopřivnickým big bandem Pavla Písteckého, swing bandem domácí ZUŠ Jiřího Pokorného, novým Swing Time Bandem Martina Svobody, který vznikl na půdorysu nového festivalu, a valašským big bandem Jindřicha Dořičáka ze Zubří. Tyto velké bigbandy se staly páteří prvních čtyř ročníků „Swingových Vánoc“. 
        Od 4. ročníku se stává dalším dramaturgem Marian Friedl a začíná se psát nová historie tohoto festivalu. Čtvrtý ročník byl také posledním pro domácí swing band frenštátské ZUŠ. Kapela dosáhla ve své historii několika úspěchů v krajských kolech soutěží základních uměleckých škol. Zvukově je zachycena na každoročně vydávaných DVD Swingových Vánoc nebo na CD vydaném u příležitosti 60. výročí založení ZUŠ. V této kapele se vystřídalo několik generací muzikantů a byly položeny základy několika úspěšných uskupení jako Swing Time Band Martina Svobody, Dixieland Ladislava Kokeše, LAM Trio, Věžní hudba nebo dechová hudba Galička z Veřovic. 
        Ale ani tady historie nekončí. Na zaniklý školní swing band plynule navázal nově utvořený S-band s věkovým průměrem 11 let. Jeho první vystoupení na Swingových Vánocích proběhlo o čtyři roky později na 8. ročníku v roce 2015, kdy už měl soubor za sebou také první úspěchy v krajském kole soutěží ZUŠ v Havířově, kde získal 1. místo a v loňském školním roce 2016/17 se podařilo tento úspěch znovu zopakovat. Letos se swing band chystá na jubilejní 10. ročník swingového festivalu a to je zhruba celá historie tohoto orchestru za posledních 18 let. 

V říjnu 2017 na žádost Mariana Friedla sepsal Jiří Pokorný - vedoucí swing bandu ZUŠ Frenštát p. R.

Přípravy 10. jubilejního ročníku Swingových Vánoce 2017 jsou v plném proudu

přidáno: 31. 10. 2017 14:03, autor: Vladimír Vondráček

 
   
    Devět ročníků festivalu Swingové Vánoce je minulostí a kvapem se blíží 10. jubilejní ročník. Ten přinese ohlédnutí za všemi ročníky a na pódiích se představí kapely a orchestry, které provázely mnohdy festival po celou dobu jeho vývoje. Představí se tedy zejména místní hráči v čele s naším školním swingovým orchestrem, který pracuje pod vedením Jirky Pokorného pod názvem S-band. Zkrátka program bude opravdu nabitý a diváci se mají na co těšit.

1-10 of 30